2021年度 ゼミ生紹介⑮

皆様こんにちは。

小西ゼミ3回の宮本美華子です。

 

本日も前回に引き続き小西ゼミの3回生のメンバーを紹介させて頂きます。

今回でゼミ生紹介は最後になります。

 

①名前:八木ちひろ

②出身:大阪府箕面市

③趣味:ダンス

④ゼミ活動を通しての目標:社会で活躍出来る人材になる

⑤研究テーマ:現在は、sdgsと企業の関連性というテーマで研究を進めています!

 

3年生の前半は、主に

・企業分析、比較

→ホンダとトヨタ

・個人研究

を進めています。

また、小西ゼミは皆それぞれ課外活動を行なっております。

私は、

1.ベンチャー企業で長期のインターンシップ

2.CAMP×US(総合政策学部の公認団体)

3.Super⭐︎Nova(公認ダンスサークル)

に所属しております。

 

これらの経験を通じて私は、考え方の違う人々を巻き込む力を身につけることができました。

4年ある大学生活をいかに有意義にして過ごすのか、日々考えながら行動しています!

 

Hello, everyone.

My name is Mikako Miyamoto, a 3rd grade in Konishi seminar.

 

Today, I would like to introduce members of 3rd grade of this year in Konishi seminar.

This is the last introduction of it.

 

①Name: Chihiro Yagi

②Birthrate: Minoh, Osaka

③Hobby: dancing💃

④Goals in this seminar: to be a person who can active worldwide✊

⑤Research topic: Now, I researched “how companies relevance to sdgs”

 

I studied the what comparison and how analyze corporation, Honda and Toyota.

I also continue to attack my research.

 

In addition, I joined the Intership program to have experiences, working.

I am also a member of “CAMP×US”, and I produce my bottle with students and teachers to solve the environmental problems.

 

According to their experiences, I can get skill of involving diverse people!

I always act with thinking how spend meaningfully while I an a university students.

 

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2021年度 ゼミ生紹介⑭

皆様こんにちは。

小西ゼミ3回の宮本美華子です。

 

本日も前回に引き続き小西ゼミの3回生のメンバーを紹介させて頂きます。

 

私の名前は村上裕基です。国籍は日本、大阪府茨木市出身です。趣味は山登りや温泉など自然に触れる形で運動する事が自分にとって最高のリフレッシュです。ゼミでの活動を通して、自身は消極的な自分から積極的な自分になりたいと思います。具体的にはめんどくさいや無理そうなど自分からあきらめる心を作るのは止めて、大変な経験や失敗経験を積んで、成長しつづける人物になりたいと思います。

 

自身が最も取り組んでいる事は語学力の研鑽です。特にスペイン語と英語の語学力を向上させたいと考えています。その主な理由は英語とスペイン語は様々な国々の母国語として使用されており、広く且草の根レベルの視点から物事を見る際に有効な言語だと考えたからです。今後も言語の研鑽を積む際には本や新聞記事などから様々な単語を吸収して、それらで学んだ内容を日本語以外で自分から相手に簡潔かつ正確に伝える事を心掛けたいと思います。次に自分がお勧めする書籍を紹介したいと思います。お勧めする書籍のタイトルは「FACTFULNESS」という本です。この本は思い込みを乗り越え、世界を事実に基づいて正しく見る方法について述べている。具体的には小さいころから何となく当たり前だと思っていた事の中には実は統計に基づくと違っていたという事を様々な分野で述べている。その例として、極度の貧困率や世界中の1歳児の予防接種率等が挙げられる。誤った形で情報を理解する事を防止する為、この著書では人々がなぜ誤った思い込みをしてしまうのかについて述べている。他にも機会があれば、「自由の命運」という本も読んでみてください。この本は主に民主主義(程よい自由)を維持の困難性について様々な歴史的事例に基づいて述べている。内容は難しいですが、様残な国々の政治体制を比較する上で非常に有効な知識を得ることが増す、ですから、国際分野に興味がある方は是非「自由の命運」という本を読んでみてください。最後に進級論文の研究についてですが、自分は今後、途上国における第四次産業革命に関わる産業について調べたいと思います。将来は途上国でロボットやAI産業に関する経営サポートを行える人材になりたいと考えます。皆様最後までお読みいただきありがとうございます。

 

Hello, everyone.

My name is Mikako Miyamoto, a 3rd grade in Konishi seminar.

 

Today, I would like to introduce members of 3rd grade of this year in Konishi seminar.

 

My name is Yuki Murakami. My nationality is Japan. I was born in Ibaraki city, Osaka. My hobbies are hiking and hot springs. Doing exercise in the natural place is best moment for me to refresh myself. Through research seminar class, I would like to transform myself from passive person to positive person. To be more specific, I will keep improving my self by accumulating the experience of hard work and failure and stop giving things up from myself.

 

I buckle down to improve linguistic abilities than anything else. In particular, English and Spanish are languages that I want to improve. This is because, English and Spanish are spoken as a mother language in more countries than any other languages, That is why, I thought that learning those languages are effective language to see things broadly from grass-roots viewpoint. Thus, I would like to absorb more vocabulary from materials such as news paper and book, and attempt to tell the context of materials to people concisely and accurately without using mother language. Next, I would like to recommend some books. The title of recommended book is 「FACTFULNESS」. This book tells about useful method to overcome prejudice and examine the world based on facts. To be more specific, it tells that many things that was recognized as a common fact were incorrect from many aspects. For example, the extreme poverty and rate of immunization in one year-old today across the world. In order to avoid from comprehending the facts incorrectly, this book tells about the fundamental factors of causing incorrect prejudice. If you have a chance, I will also recommend reading book called The Narrow Collusion. This book tells about the difficulty of sustaining democracy (Moderate freedom) by introducing historical incidences. The context of this book is hard to comprehend, however, it is very useful knowledge to compare the politics between countries. Please read 「The Narrow Collusion」, if you are interested in international area. Finally, I would like to examine about the fourth industrious revolution in developing countries for promotion thesis. In the future, I hope I could be one of the people who could support the industry related to  robotic technology and Artificial Intelligence from the aspect of management, Thankyou for reading the entire story.

 

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2021年度 ゼミ生紹介⑬

皆様こんにちは。

小西ゼミ3回の宮本美華子です。

 

本日も前回に引き続き小西ゼミの3回生のメンバーを紹介させて頂きます。

 

①名前:木村汐里

 

②出身:大阪 / 大阪女学院高校

生まれも育ちも大阪です。高校は英語科で、1年生の夏に学校のプログラムでカルフォルニア州のモントレーにホームステイしたことが、語学や異文化への関心がさらに強まったきっかけだと感じています。その後、2回ホストファミリーに会いに行き、その度に思う「次に彼らに会う時までにもっと勉強してスキルアップしよう!」という気持ちが、私の英語学習のモチベーションに繋がっています。

 

③趣味:フルート

5歳からピアノを始めたことがきっかけで、楽器を演奏することが趣味です。小学校でトランペット、中高はハンドベル部に所属していました。20歳になったのをきっかけに、何か新しいことにチャレンジしたいと思い、始めたのがフルートです。まだまだひよっこですが、夏の発表会に向けて猛練習中で、今私にとって1番の趣味です。

 

④ゼミでの目標

私は、小西ゼミでのゼミ活動を通じて、「伝える力ーを向上させたいと思っています。小西ゼミならではの、プレゼンテーションの機会が沢山与えられることを最大限に活かします。また、小西ゼミは本当に多様なゼミ生が集まっており、日々彼らから刺激を受けています。私も、「他のゼミ生へ良い刺激を与える存在でありたい」という想いのもと、様々なアクションを起こしていきます。

 

Hello, everyone.

My name is Mikako Miyamoto, a 3rd grade in Konishi seminar.

 

Today, I would like to introduce members of 3rd grade of this year in Konishi seminar.

 

①Name: Shiori Kimura

 

②Birthplace: Osaka/Osaka Jogakuin High School

I was born and raised in Osaka. I was in English department of high school, and In the summer of my first year, I had a homestay in Monterey, California. I feel that it was an opportunity to deepen my interest in languages ​​and different cultures. After that, I went to see my host family twice, and each time I thought, “Let’s study more by the time I meet them!”, My motivation for learning English is motivated.

 

③Hobby: Flute

I started playing the piano when I was 5 years old, and my hobby is playing musical instruments.  In elementary school, I played the trumpet, and in junior & high school , I belonged to the handbell club.  When I became 20, I wanted to try something new, so I started playing the flute.  I’m still immature but I’m practicing for the summer recital, and now it’s the most fun hobby for me.

 

④Goals in this seminar

I would like to improve my ability to communicate through the activities at Konishi Seminar.  We will have advantages of the many opportunities for presentations that are unique to the Konishi seminar. In addition, Konishi Seminar is a collection of a wide variety of seminar students, and I am inspired always.  I will also take various actions based on the idea that I want to be a person who gives good stimulation to other seminar students.

 

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留学生活

こんにちは。小西ゼミ4回生の西田奈生です。

いつも本ブログをご覧いただきありがとうございます。

 

新型コロナウイルスが蔓延し、海外に行けない状況が続いています。私は2019年8月から約8ヶ月間ノルウェーのオスロ大学で交換留学を経験しました。3月に新型コロナウイルスが理由で帰国となってしまいましたが、今でも海外に簡単に行くことができないことを考えると、私の経験した8ヶ月間は本当に幸運で、実りあるものでした。今回は、その私の海外経験について執筆させていただきたいと思います。

 

私はオスロ大学で社会福祉の勉強をしていました。授業以外の時間では、学内のカフェでバリスタとしてボランティアをし、休日には小学生の授業補佐としてボランティアをしていました。毎日が新しいことの連続で、日々刺激を受けながら生活していたのを覚えています。留学初期はノルウェー語がわからなくて、スーパーでの買い物もままならず、日本から持ってきた食べ物ばかり食べていた時もありました。しかし、少しずつノルウェー語を友人から教えてもらい、今では何不自由なくノルウェーで生活できるようになりました。多くの方と知り合う中で、世界中に友人ができました。常に自分とは異なるバックグラウンドを持つ方々と関わる環境の中では、自分について見つめ直すことも多く、少し疲れてしまう時もありました。そんな時は、寮の近所にあったSognsvannという湖の周りを散歩していました。人もまばらで、人工的なものが何もなく、自然を肌で感じられて良いリフレッシュになっていました。今まで、普段はかなり忙しくて自然に触れるという時間を意識して作ったことが無かったのですが、自然の中で一人になる時間の大切さを知り、どれだけ忙しくても一人でリフレッシュできる時間は必ず取ろうと思うようになりました。冬になると気候の条件が揃えばオーロラが見られるということで楽しみにしていましたが、私がいた時はかなり暖冬だったので見ることが出来ませんでした。次行った時はSognsvannでオーロラを見たいと思っています。

 

私のノルウェーで経験したことをかなり端的に書いてしまいましたが、私はノルウェーに行って自分の世界の見方が変わりました。海外に行くことは言語も文化も違うので、かなり勇気がいることでしたが今では経験して良かったと思っています。早く海外に行けるようになって欲しいものです。皆さんの海外経験もぜひ聞いてみたいです!

 

最後までお読みいただきありがとうございました。

 

Hello, everyone. My name is Nao Nishida of 4th grade of Konishi seminar.

Thank you always for reading this blog.

 

We’ve not gone abroad since the covid-19 pandemic began. I went to Norway as an exchange student of Oslo university for almost 8 months from August, 2019. I was so lucky that I could study abroad because we cannot go abroad easily. I experienced many precious things when I was in Norway. I would like to introduce my life in Oslo.

 

I studied about social welfare in UiO. I also experienced the volunteer of ballista in the university café and the supporter of students in elementary school on weekend.  I remember that every day was a series of new things. In particular, I didn’t understand Norwegian, so I couldn’t just go shopping at a supermarket in the early days of my study abroad, and I had eaten the food that brought from Japan. However, my friend taught me Norwegian, and I could live in Norway comfortably. As I got to know many people, I made friends all over the world, and in an environment where I was always involved with people who were different from me, I often looked back at myself and sometimes I felt a little tired. At that time, I was walking around a lake called Sognsvann near the dorm. There was the place that people were sparse, nothing artificial, and I felt nature on my skin, which was refreshing. Up until living Norway, I have been so busy that I had never thought about having time to touch nature, but now I know the importance of being alone in nature, and no matter how busy I am, I always want to take time to refresh myself. I was looking forward to seeing the aurora in winter when the weather conditions were right, but when I was there, it was a very warm winter so I couldn’t see it. I want to see the aurora in Sognsvann the next time.

 

I wrote pretty succinctly about my experience in Norway, but when I went to Norway, my view of the world changed because the language and culture are different. I’m glad I experienced it. I hope I can go abroad soon. I’d like to hear about your overseas experience.

 

Thank you for reading.

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2021年度 ゼミ生紹介⑫

皆様こんにちは。

小西ゼミ3回生の射場慶太です。

 

本日も前回に引き続き今年度の小西ゼミの3回生のメンバーを紹介させて頂きます。

 

自己紹介

① 名前  周 大晃(ちゅう てふぁん)

 

② 出身  大阪府大阪市

 

③ 趣味  バスケ、ギター、音楽dig

 

④ ゼミでの活動を通しての目標      小西ゼミは個性的な経験を持つメンバーだらけなので、一つでも多く吸収して人間力を高めていきます!また役割も多様で、みんなで協力しながら最高の学びの場を作っていきます!

 

⑤研究テーマ        多文化共生教育と”ナショナリズム”の関連性

 

読んだ本の感想

題名:「仕事の答えは、すべて「童話」が教えてくれる。」

著者:千田琢哉

発行日:2013.2.20

発行元:朝日新聞出版

 

概要

本作は世界中の人々に長年、愛され読まれ続けてきた「童話」を“一般的”とは異なる視点から読み解いていく。多くの人々が一度は読んだことがあるであろう、日本の童話(ex:猿蟹合戦、金太郎、鶴の恩返しなど)と海外の童話(ex:人魚姫、シンデレラ、白雪姫など)を幼い頃とはまた違った、今だからこそ理解できる話の奥深さを体験できる。また童話の解釈だけでなく、それぞれの話が私たちに説いている教訓を、仕事や人間関係などにどう生かすかという考え方を気づかせてくれる。本の構成としては、イラストや余白が効果的に挿入されており、読書が苦手な人も1時間ほどで一気に読むことができる。

 

 

感想

古今東西に渡って愛されてきた「童話」が、なぜ愛されてきたのかを理解できた。本書に出会うまで「童話=主に子供が読む本」という印象を多くの人々が持っていた。しかし読み終わった後、印象はすっかり変わった。幼少期から現在に至るまで、「あの時はどうすればよかったのだろう」だとか「人間関係をうまく築くにはどうすればいいんだろう」という心のモヤモヤを抱える、大人こそ読むべきだと感じた。

本作は直接的には描かれていないキャラクターの心理や戦略を第三者の視点から客観的に解説しており、「そういった解釈もできるのか~」と気づかせてくれた。読み終わった頃には、世界をより多面的に見る必要があると改めて認識することができた。

 

 

Hello, everyone.

My name is Keita Iba, a 3rd grade in Konishi seminar.

 

Today, I would like to introduce members of 3rd grade of this year in Konishi seminar.

 

Self-introduction

①Name  Daehwang Joo 주대황

 

②Birthplace          Osaka city, Osaka prefecture

 

③ Hobby               Playing and watching Basketball, Playing Guitar, Digging Music

 

④Goals in this seminar       Because the guys in Konishi seminar have individual experiences, I am going to learn lot of them. In addition, we have various rolls to manage our seminar actively, so I am going to make a marvelous learning place.

 

⑤Research topic  relationship between Multicultural symbiosis education and “Nationalism”.

 

 

Title: Fairytales can tell you everything to work.

Author: Takuya Senda

Published date: 20.2.2013

Publisher: Asahi Shimbun Publications Inc

 

Summary

This book will give us another perspective of fairytales that have been read by people all over the world. Most people have read Japanese fairytale (ex: Battle of the Monkey and the Crab, the Grateful crane) and Foreign fairytale (ex: The Mermaid, Cinderella, Snow White) at least once ever. However, through reading this book, we can realize what they want to tell us truly, and it notices us not only interpretation and lesson of the fairytale but the way to reflect them to our life. The structure of this book is very simple; being added illustrations and blank spaces effectively, so even people who do not usually read books can read it easily.

 

Impression

I can understand why fairytales have been being read and loved by people until now. Before I read it, I had an impression that fairytales are the book for kids. However, after reading it, the impression was completely changed. Through reading this book, my mind was changed that fairytales are the very thing for adults. This is Because the lesson that fairytales give us helps adults who have a lot of regret and concern as if “how should have done at that time”, “how can I make good relationship with colleagues”. What is more, this book explains character’s mentalities and strategies which are not described directly in the fairytale, it makes me reacknowledge that I have to see the world more multi-faceted.

 

 

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近未来の飛行機

皆様こんにちは。

小西ゼミ4年の岩田 陽と申します。

いつも本ブログをご覧いただきありがとうございます。

 

今回は私の一番好きなものである航空機、その中でも特に次世代機について執筆させていただきます。

 

航空機は日々新しい航空機が開発されていますが、その中でも特に私が特に注目している航空機はアメリカのBoom Supersonicが開発しているOvertureという超音速旅客機です。

つい最近では、アメリカのユナイテッド航空が購入契約を結び、話題になっています。

この飛行機の魅力は特に二つあります。

一つ目は飛行速度です。その最高速度はマッハ1.7。日本の主要航空会社が運用しているボーイング787の飛行速度がマッハ0.85なので、私たちが普段乗っている航空機の2倍の早さで飛ぶことになります。航空路線で考えてみると通常の航空機なら10時間15分ほどかかる東京-サンフランシスコ間がOvertureなら6時間で飛ぶことができます。

二つ目の魅力は巡航高度です。Overtureは高度約6万フィート(約18000m)で飛行できます。通常の航空機は約3万フィートで飛行するので約2倍の高さを飛ぶことができるのです。乗客はこれまで見たことがない景色を楽しめます。

速度と高度が普通の航空機の2倍ということを想像するだけでもとてもワクワクしますね。

 

Overtureは魅力的な航空機ですが、残念ながら問題も多く存在します。

一つ目はソニックブームの問題です。ソニックブームとは飛行機が音速を超えて飛行することで起こる衝撃波によって非常に大きな音が発生する現象です。2003年に引退した超音速航空機のコンコルドは、この影響で飛行できるエリアが制限されていました。

二つ目の問題はコスト面です。コンコルドは採算が取れなかったことが理由で引退に追いやられてしまいました。通常の航空機と比べ、超音速航空機は機体の製造や燃料などに多額の費用が掛かり、その航空券の値段が上がってしまうのです。

 

問題も多く見られますが、これらの問題に対処するための技術開発が進められており、今後の動向に注目していきたいです。

将来、Overtureが実際に飛んでいる姿を見られる日を楽しみに待っています。

最後までお読みいただきありがとうございました。

 

 

Hello, everyone.

My name is Yo Iwata of 4th grade from Konishi seminar.

Thank you always for reading this blog.

 

I would like to talk about the airplane that is my favorite thing.

I like airplanes so much that I go to the airport to see them once a week.

The theme is the Next-generation airplane.

 

Airplanes are developed day by day.  In particular, I am interested in supersonic airplane named Overture which is developed by Boom Supersonic. Recently, it becomes a hot topic that United Airlines makes a purchase contract with Boom Supersonic.

Overture particularly has two attractive points.

The first is flying speed. The maximum flying speed is Mach 1.7. That of Boeing 787 which major Japanese airlines operate is Mach 0.85.

Overture flies two timed faster than conventional airplanes. When we think about the air route, it takes 6 hours to Tokyo from San Fransisco by Overture. Normally, it takes 10 hours and 15minutes.

The second is cruising altitude. Overture flies at sixty thousand feet. Conventional airplanes fry at thirty thousand feet, so overture also flies at double cruising altitude of conventional airplanes. Passenger can enjoy seeing the view from the airplane window that they have never seen。

I get excited just thinking about twice speed and altitude of ordinary airplane.

Overture is very attractive airplane. However, unfortunately, it has many problems.

The first problem is sonic boom. Sonic boom is a phenomenon of making a loud noise caused by shock waves when the airplane travels through the air faster than speed of sound. Supersonic airplane named Concorde that was retired in 2003 was restricted area of fright because of a sound problem.

The second problem is cost. Concorde was retired because it is too costly for airlines. Compared to conventional airplane, supersonic aircraft costs a lot of money for manufacturing aircraft, fuel and so on. Thus, the price of an air ticket is increased.

 

There are many issues, but technical development for them is in progress. So, I would like to pay attention to it.

I am looking forward to seeing Overture flying in the sky in the future.

Thank you for reading this article.

2021年度 ゼミ生紹介⑪

皆様こんにちは。

小西ゼミ3回生の射場慶太です。

 

本日も前回に引き続き今年度の小西ゼミの3回生のメンバーを紹介させて頂きます。

 

初めまして、天立愛佑(あまだつ あゆ)と申します!我ながら、かなり珍しい苗字を持っているのですが、日本で約70人しかいないそうです!(唯一の自慢です笑)出身は、兵庫県川西市です。自然いっぱいな環境とたくさんの優しいご近所さんに囲まれて育ちました。また、川西市は歴史で登場する源氏と夏にぴったりな飲物、三ツ矢サイダーの発祥の地でもあります。そんな私の趣味は、絵を描く事と音楽を聴く事です。アルバイト先で、POPのイラストよく描いています。思うままに描くのではなく、どうしたらお客さんの購買欲を高められるのかという事を意識しながらデザインしています。そして、音楽に関してはKing Gnuさんの曲を常に聴いています。彼らがつくる音楽は全く違うレベルのものであり、歌詞における言葉の表現や透き通るボーカルの井口さんの声はとても心に響きます。是非、みなさんも聞いてみてくださいね!

続いて、ゼミについてお伝えします。ゼミ活動を通しての私の目標は、言語化能力を向上させることです。みなさんも、どうしたらよりわかりやすく相手に伝える事ができるのかと一回は考えたことがあるのではないでしょうか。私もこの一人であり、このままの状態で社会人になるのは非常に危ないと感じています。目標達成のため、ディスカッションやプレゼンテーションを通してアウトプットの機会を増やし、人にうまく説明できる能力を身に着けたいと思います。

私たち、小西ゼミ生は進級論文に向けて各自動き出しています。ここで、私の論文テーマについて紹介させていただきます!テーマは、「空き家」です。年々、この空き家問題は深刻化しており、近い将来、4軒に1軒が空き家になると言われています。みなさんが住んでいる地域に空き家はありますか?長年放置され、今にも崩れそうな建物、不衛生な建物は単なる空き家ではなく、「特定空き家」と別の名前がつけられています。私は、この特定空き家に指定される建物の数を防ぐため、空き家の段階で何か解決できる手はないか考えています。また、空き家の増加は少子高齢化の影響だと言われていますが、現在の住宅税や法律の在り方も大きく影響していると考えています。まだまだ、まとまっていない部分が多々ありますが、多くの資料に目を通しながら完成にむけて頑張っていきたいと思います。

 

今回は、天立愛佑がブログをお届けしました!次回もぜひ楽しみにしててくださいね!

 

Hello, everyone.

My name is Keita Iba, a 3rd grade in Konishi seminar.

Today, I would like to introduce members of 3rd grade of this year in Konishi seminar.

 

 

Hi guys!I‘m Ayu Amadatsu from Kawanishi city, Hyogo. Kawanishi is surrounded by mountain and a lot of nature. I feel great to have those and kind neighbors all the time. Also, my city is famous for having deep history which started from more than 2300 years ago and carbonated drink called “Mitsuya-cider”. This drink is loved from many people for long time.  By the way, my last name, “Amadatsu” is very rare that there are only about 70 people who have this last name in Japan! I think it’s kind of cool to have this name.

I spend most of my free time listening to variety of music and sketching. These are my favorite things to do and feel stress-free. Favorite artist of all is Japanese band called “King Gnu”. They named it like this because gnu is the most cool and unique animal for them. So simple, isn’t it? Their songs are always on different level and can’t listen without goosebumps. The lyrics, tone, and the voice are amazing. I strongly recommend listening to it right away.

Waiting for the comments!

Next is about my Zemi class. First of all, my goal in class is to acquire ability to verbalize what I’m thinking about and my feelings. I guess many people struggle how to express their thoughts in a word. I thought this is going to be my last chance to improve this skill until becoming a member of society. Through making presentations and doing discussions with the members, I want to make much opportunities to out put what I’ve learnt and explain it more clearly.

We zemi members are already start working on their thesis. So here, I would like to introduce little bit about my theme. I’m working on about “Vacant house” in Japan. This social problem is becoming serious every year. Surprisingly, 1 in 4 houses will be vacant in near future. Are there any vacant houses which been left for long years and about to collapse around your home? Those are called “Specific vacant house”. It is not just a vacant house. Not only spoiling the scenery, but also make it unsanitary too. I’m wondering if there are any solutions for the vacant house stage to prevent the number of buildings designated as the “specific vacant house”. It is said that this is due to the declining birthrate and aging population, but I think that the current housing tax and the law are also creating this situation. There are still many parts that are not organized yet, but I would like to do my best to complete it by reading many materials and books.

Hope you enjoyed reading my vlog! See you guys in next vlog!!

 

 

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小西ゼミ卒業生の方を迎えての合同ゼミ

皆さま、こんにちは。

小西ゼミ4年生の濱田希帆です。

いつも本ブログをご覧いただきありがとうございます。

 

今回は、先日行われた合同ゼミについて執筆させていただきます。

7月10日(土)の3・4年生合同ゼミでは、小西ゼミの卒業生の方をゲストにお招きし、ご講演いただきました。

今回ご講演いただいた卒業生の方は小西ゼミ1期生の先輩であり、ご卒業後は海外留学や大学院進学、在カンボジア日本国大使館での勤務などの幅広い分野でご活躍されてきました。講演は、学部や大学院のお話、ご自身のキャリアについて、学生時代にしておくべきことなどをお話ししていただき、最後にゼミ生からの質疑応答といった内容で行われました。

多様な経験とキャリアを積まれてきた先輩のお話はとても興味深く、今後進路選択やキャリア選択をしていくゼミ生にとって貴重な機会となりました。

 

私が特に印象に残ったのは、自分の「軸」についてのお話です。卒業生の方は、学部生のときに小西ゼミに所属し、国際協力や国際開発に興味を持たれてから今日まで一貫して「国際関係の仕事(英語)・東南アジア・日本」という3つの軸をもとにご自身のキャリアを選択されてきたとおっしゃっていました。

なぜこのお話が印象に残ったかというと、私自身就職活動を通して自分の「軸」を持つことの重要性を実感したからです。就職活動をしていると、「就職活動の軸は何ですか?」と聞かれることがよくあります。私も自分なりに「就職活動の軸」を持っていましたが、この軸は少なからず自分が企業に採用されることを意識して作ったものであったため、本質的な自分の軸や成し遂げたいことを見失ってしまった時期がありました。

そのため、今回のお話を聞いて、私も卒業生の方のように目先のキャリアだけでなく、10年後や20年後に自分がありたい姿を改めて考え、自分の人生における確固たる軸を見つけたいと思いました。

 

最後までお読みいただきありがとうございました。

 

 

Hello, everyone.

My name is Kiho Hamada a fourth-year student in Konishi seminar.

Thank you always for reading this blog.

 

This time, I would like to talk about a class which was held the other day.

In July 10th, we invited a graduate from Konishi seminar in our class, and she gave us a lecture.

She is a first graduate in Konishi seminar. After she graduated university, she went abroad and graduate school. She also has an experience of working at Royal embassy of Cambodia.

She’s lecture was very interesting for us, because she has various experiences and careers.

We have to choose our path for the future, so it was a good opportunity to think about our career.

 

What impressed me most was a story about “core values”. After she graduated university, she always chose her career based on her three core values (1. English, 2. Southeast Asia, 3. Japan).

The reason why I impressed with this story, I realize that importance of having my core values through a job hunting.

When I was hunting for job, I often had to tell my core values of job hunting to interviewer.

However, when I decided my core values of job hunting, I had to consciously think about to be employed by companies. Therefore, I sometimes lost myself and what I really want to do.

As well as graduate, I want to look for consistent core values in my life.

 

Thank you for reading until the end.

スクリーンショット (6)

 

 

 

 

 

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2021年度 ゼミ生紹介⑩

皆様こんにちは。

小西ゼミ3回の宮本美華子です。

 

本日も前回に引き続き小西ゼミの3回生のメンバーを紹介させて頂きます。

 

①名前:木本 航

②出身:京都

③趣味:サッカー

④ゼミの活動を通しての目標:多様な考えに触れる事で視座を養う

⑤研究テーマ:発達障害者(主にASD,ADHD)が企業に与えるメリット

 

研究テーマついて

研究テーマにあるASD、ADHDとは、頻度の高い精神疾患(発達障害)の一つで、罹患率は年々増加しており、最近の報告では全人口の約2%(50人に1人)が発症すると言われています。また、日本は少子高齢化や、産業構造の変化により圧倒的に人材不足と呼ばれているのが高度IT人材です。ASD、ADHDを指導した経験からも、「発達障害者」、「少子高齢化」、「IT人材不足」この3つの課題を発達障害者の活躍により、解決することが可能なのではないかと考え、研究テーマとしました。ASD,ADHDを抱える人はコミュニケーションの障害から、対人関係や社会性を持つことが難しいという問題があります。これは、集団、組織においてはネガティブなイメージを持たれるというだけではありません。障害者雇用や支援学校の整備といった制度は本来持っている発達障害者の能力を十分に生かすことはできず、積極的に障害者を雇用するには至っていないのが現状であると考えられます。働くという意思がありながらも十分に能力を発揮しながら働けていない人達の活躍を促進することは、十分に能力を発揮することによる企業側のメリットが出てくると予想します。海外の大手IT企業においては「ニューロダイバーシティ」という捉え方で、発達障害者を積極的に採用する事例もあることを踏まえて、「メリットがなければ持続可能な働く人と企業の関係性は築けない」この思いのもと、欧米を中心とした先行事例を分析し日本においても発達障害者の活躍が促進されるような研究を行いたいと思います。

 

Hello, everyone.

My name is Mikako Miyamoto, a 3rd grade in Konishi seminar.

 

Today, I would like to introduce members of 3rd grade of this year in Konishi seminar.

 

①Name: Wataru Kimoto

②Birthplace: Kyoto

③Hobby: Soccer

④Goals in this seminar: To cultivate perspectives through exposure to diverse ideas

⑤Research topic: The benefits of developmental disabilities (mainly ASD and ADHD) to companies

 

ASD and ADHD, which is also my research theme. There are the most frequent mental disorders (developmental disabilities), and their incidence is increasing every year, with recent reports showing that about 2% of the entire population (1 in 50 people) is affected. In addition, there is an overwhelming shortage of advanced IT human resources in Japan due to the declining birthrate, aging population, and changes in the industrial structure. I thought that the activities of people with developmental disabilities would help solve the three issues of “people with developmental disabilities,” “declining birthrate, aging population,” and “shortage of IT human resources”. They are not good at interpersonal relationships and social skills. This does not only give a negative impression in groups and organizations. I believe that systems such as the employment of people with disabilities and the development of support schools do not fully utilize the inherent abilities of people with developmental disabilities and do not lead to the active employment of people with disabilities. I believe that promoting the activities of people with developmental disabilities who are willing to work but are unable to fully demonstrate their abilities is beneficial for companies as well. Some of the major IT companies overseas are actively hiring people with developmental disabilities based on the concept of “neurodiversity. Therefore, I would like to conduct research on how to promote the activities of people with developmental disabilities in Japan by analyzing advanced cases mainly in Europe and the United States.

 

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2021年度 ゼミ生紹介⑨

皆様こんにちは。

小西ゼミ3回の宮本美華子です。

 

本日も前回に引き続き小西ゼミの3回生のメンバーを紹介させて頂きます。

 

①名前:今村祐望(イマムラユミ)

②出身:兵庫県 尼崎市

③趣味:登山やピクニックなど自然巡り、美術館巡り、絵を描くこと、韓国ドラマを見ることなど

④ゼミ活動を通しての目標:業界企業研究などを通してリサーチ力やプレゼンテーション力、語学力の向上など社会人基礎力を高めていきたい。

⑤研究テーマ:研究テーマは広告効果についてで、リサーチクエスチョンは社会問題などの情報をメディアを通して発信することで間接的に社会問題の解決に繋がるのかです。

 

私が取り組んでいる活動は二つあり、一つ目は現役大学生七人がメディアを通して社会問題を発信し、大学生の等身大としてその問題にアプローチしていくmilleniumsという団体です。その中でもSNSの発信とコンテンツ作成を担当しています。二つ目の活動はメディア政策学科の学生と映像制作をしており、現在は昨年表現という授業で制作した「関西学院大学混声合唱団EGOLADO」という上ヶ原キャンパスを拠点に活動する合唱団の方々を三ヶ月間密着したドキュメンタリー作品を再編集して映像コンテストに出すということをしています。この映像作品が完成後には、社会問題に関連した映像作品を作成する予定です。また、一回生の時は、フィリピンのセブ島を拠点とした途上国衛生教育プロジェクトを友人三人と立ち上げ行なっていました。実際に長期休暇を利用して、セブ島とダバオ島の小学校・中学校に訪問し、現地のナプキン問題の現状などに関して調査を行いました。また、スラム街と呼ばれる地域に行き、子供達のためにイベントを開催するなどのボランティア活動もしました。一回生の夏は他にカンボジアに行き、現地の小学校の建設と日本語教育のボランティアも経験しました。どの経験も私にとって初めてであり、ものすごく新鮮で、非常に学びが多かったと今振り返っても感じます。

 

Hello, everyone.

My name is Mikako Miyamoto, a 3rd grade in Konishi seminar.

 

Today, I would like to introduce members of 3rd grade of this year in Konishi seminar.

 

①Name: Yumi Imamura

②Birthplace: Amagasaki City, Hyogo Prefecture

③Hobby: Nature tours such as climbing mountain and picnics in the beach, visiting museums, painting, and watching Korean dramas, etc.

④Goals in this seminar: I would like to improve the basic skills of working adults, such as improving research skills, presentation skills, and language skills through industry company research.

⑤Research topic: The research theme is about advertising effectiveness, and the research question is “does indirectly lead to the solution of social problems by disseminating information such as social problems through the media?”

 

There are two activities that I am working on. The first is an organization called milleniums, in which seven active university students send out social issues through the media and approach them as life-size university students. Among them, I am in charge of sending SNS and creating contents. The second activity is video production with students of the Department of Media Policy, and we produced a documentary movie about a chorus based in the Uegahara campus called “Kwansei Gakuin University Mixed Chorus EGOLADO”. in the class of expression last year. In addition, we are re-editing a documentary movie and putting it in a video contest. After this video work is completed, we plan to create a video work related to social issues. Also, when I was in my first year, I started a developing country hygiene education project based in Cebu, Philippines, with three friends. We actually used a long vacation to visit elementary and junior high schools on Cebu and Davao islands to investigate the current state of local napkin problems. We also went to an area called a slum and volunteered to hold events for children. In the summer of my first year, I also went to Cambodia and experienced the construction of a local elementary school and volunteering for Japanese language education. Looking back, I feel that each experience was new to me, very fresh, and very much learned.

 

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プロフィール


NAOMI KONISHI
研究分野のキーワード 国際協力、国際人的資源管理、キャリア開発、ダイバーシティ&インクルージョン政策 研究内容 私は着任前、国内の外資系企業及び国際機関にて、組織の人事政策や人材戦略に基づく...

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